پسا ساختار گرایی: رهیافتی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر
نویسندگان
چکیده
رواج فلسفه نسبیت گرایی و در پی آن تکثرگرایی در ابعاد مختلف علوم انسانی و جهان بینی های حاکم قرن بیستم و تقویت منش تساهل و تسامح و تسّری آن ها به حوزه مطالعات ادبی و رویکردهای نقادانه ( نظریه و نقد ادبی) در غرب ماهیتی دموکراتیک و بسیار پذیرنده به این حوزه بخشیده و آن را، مانند سایر حوزه های اندیشه، به مبحثی میان رشته ای و متشتّت تبدیل کرده است. این توفیقِ ناگزیر، به گسترش و تنوّع رهیافت های جدید در قرائت و تحلیل انواع متون از جمله متون ادبی منجر شده است. از جمله این رهیافت های نقادانه در تحلیل متون ادبی، پسا ساختارگرایی است که در اواخر دهه 1960در پی انتشار آراء برخی متفکران تأثیرگذار همچون ژاک دریدا، رولان بارت، ژاک لاکان،و میشل فوکو به وجود آمد. این رویکرد در زمره بارزترین مصادیق بروز روحیات ذکر شده در حوزه های اندیشه نیز هست که این امر ضمن کمک به گسترش حوزه شمول و کاربرد این روش نقادانه، تعریف و توصیف آن را دشوار و تا حدودی حتی نا ممکن می کند. در این گفتار سعی بر آن است تا به پسا ساختارگرایی به عنوان رویکردی نو در نظریه و نقد ادبی معاصر بپردازیم، و ضمن ارائه تعریف، زمینه پیدایش و ماهیت آن، نظرات جمعی از متفکران عمده در شکل گیری و رواج آن را نیز برشمرده و در نهایت دلالت های خاص آن برای تحلیل و واسازی متون ادبی را ذکر کنیم.
منابع مشابه
پسا ساختار گرایی و هنر معاصر بررسی ارتباط نظریه های پسا ساختار گرایی با هنر معاصر (نقاشی و هنرهای جدید) پس از جنگ دوم جهانی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولتاریخ نقد ادبی معاصر در ترازوی نقد
نقد ادبی در سالهای اخیر با اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران مواجه گردیده است. جدای از انبوه کسانی که نقد آثار ادبی را رسالت و خویشکاری خود ساخته، آثار متعددی در نقد آثار شاعران و نویسندگان آفریدهاند، برخی دیگر از پژوهشگران معاصر به مباحث پیرامونی نقد ادبی چون جامعه شناسی نقد توجّه کرده، به نقد و مباحث آن پرداختهاند؛ تاریخ نقد ادبی یکی از این مباحث پیرامونی است که درچند دهۀ گذشته نگاه بسیاری از ...
متن کاملترجمه کتاب نظریه های نقد ادبی معاصر صورت گرایی و ساختتر گرایی
مقدمه الکتاب لو قبلنا بإمکانیه تقسیم الأدب إلی مدرستین:(أدب مدرسی ،وجامعی و أکادیمی )،و (أدب لا مدرسی ولاجامعی خارج الکلیه)، فإنّه لا بدّ من وجوب القیام بنظرهٍ علمیه لنفاظ الضعف و القوه لکلتا المدرستین ،والسّعی لإزاله نقاط الضعف والارتقاء و تطویرنقاط القوه . کلّ طالب وأستاذ نشیط لدیه اطلاع جید عن ضعف الأدب المدرسی والتعلیمی الرّسمی فی إیران. و یعلم بوضوح أنّ الأدبیات الفارسیه فی مراکز التدریس تلک تع...
نقد و تحلیل درونمایه و شگردهای نقد ادبی نو در پنج اثر داستانی معاصر
روایت یک داستان، مهم ترین بخش ساختاری آن را تشکیل می دهد. شیوه روایت، پایه اصلی موفقیت یک نویسنده در ماندگاری داستان است. از این رو، بررسی روایی داستان و نیز تحلیل روش های تازه و بدیع روایت، از جمله مباحث مهم نقد داستان امروز است که فراتر از درون مایه و مضمون اثر، به جلوه های کاملاً ادبی متن داستانی پرداخته و شگردهای مختلف آن را آشکار می نماید. مهم ترین ابزار نقد داستان امروز، بهره گیری از نظریه...
15 صفحه اولنظریه نوخاسته گرایی زبانی در بوته نقد
دو مکتب عقلگرا و تجربهگرا درباره منشأ زبان نظر متفاوتی دارند. عقلگرایان، زبان بهمعنای قوه و استعداد ذهنی آن را فطری انسان میدانند و برای اثبات آن، ادله محکمی اقامه کردهاند؛ در مقابل، تجربهگرایان بر اکتسابی بودن زبان به کمک فرایندها و مکانیسمهای غیرمستقیم تأکید دارند و زبان را حاصل تجربه و تعامل ذهن با محیط میدانند. اندیشمندان اسلامی معتقدند امور فطری از ابتدای خلقت بهصورت بالق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسیجلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۲۹-۴۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023